Aulum Skytteforening får topmoderne indendørs skydebaneanlæg

11-05-2017

Kultur- og fritidsudvalget i Herning Kommune har bevilget 500.000 kroner til et topmoderne indendørs skydebaneanlæg i Aulum Skytteforening.

Aulum Skytteforening er en del af Skydebaneforeningen Danmarks Projekt Fremtidens Skydebaner, og den midtjyske forening har gennem projektet fået strategisk rådgivning, tekniske bistand og hjælp til idéudvikling af et innovativt og fremtidssikret skydebaneanlæg, der også kan bruges af andre idrætsforeninger til deres aktiviteter. Skydebaneforeningen Danmark støtter herudover projektet med 350.000 kroner.

Politisk opbakning fra Byrådet

Udvidelsen af Aulum Fritidscenter fortsætter i det kommende år med opførelsen af et topmoderne indendørs skydebaneanlæg til 1,35 millioner kroner. Udviklingen af det nye skydeanlæg glæder formanden for kultur- og fritidsudvalget i Herning Kommune, Johs. Poulsen (R).

- Der er ingen tvivl om, at det er et rigtig godt projekt, og at det er yderst tiltrængt med en ombygning og opgradering af skydefaciliteterne i Aulum. Vi har behandlet sagen flere gange. Sidste år kunne det desværre ikke lade sig gøre at skaffe pengene til det, men i år er det lykkedes os at finde en løsning. Jeg tror på, at det kan blive prikken over i'et i den forvejen meget vellykkede udvidelse af fritidscentret, siger Johs. Poulsen til Herning Folkeblad.

Nyt skydeanlæg forventes færdigt i 2018

Selvom Aulum Skytteforening havde håbet på et lidt større tilskud fra kommunen, er formanden for Aulum Skytteforening, Erik Bukalo, sikker på at foreningens over 100 medlemmer kommer til at tage et tip-top moderne anlæg i brug med hæve-sænke borde, elektronisk markering, samt lys og udsugning, der opfylder lovens krav.

- Men meget afhænger også af det møde, som vi og fritidscentrets bestyrelse nu skal have med arkitekten og Skydebaneforeningen Danmark, for der er grænser for, hvor mange ekstra penge vi selv er i stand til at skaffe, siger Erik Bukalo, der er overbevist om, at anlægget nok skal blive flittigt benyttet, for skydeinteressen er i forvejen stor i Aulum og omegn, og de nye faciliteter vil få medlemsskaren til at vokse yderligere, siger formanden til Herning Folkeblad.

Fremtidens Skydebaner giver resultater

Udviklingen af skydemiljøet i Aulum Skytteforening er et af de fem projekter, der er udvalgt af Skydebaneforeningen Danmark til Projekt Fremtidens Skydebaner, og det glæder direktør Lotte Højmark Tang, at projektet nu giver konkrete resultater.

- Aulum Skytteforenings mål med at deltage i Projekt Fremtidens Skydebaner er at udvikle fremtidssikrede skydebaner, som kan fastholde børneskytter og fordoble medlemstallet over 2 til 3 år. Med bevillingen fra Herning Kommune, tilskuddet fra Skydebaneforeningen Danmark og al rådgivningen er fundamentet nu lagt for, at deres ambitioner kan indfries, siger Lotte Højmark Tang.

Baggrund

Projekt Fremtidens Skydebaner er søsat for at fremtidssikre skydebanerne i Danmark, og med et mål om at skabe de bedste rammer for udvikling af skydeidrætten. Projektet vil danne erfaringsgrundlag til udvikling af et ”grønt” idekatalog, som alle, der driver faciliteter, efterfølgende kan anvende ved ombygning, renovering og etablering af skydebaner.

Skytteforeningerne i projektet fik i første fase professionel rådgivning af arkitekter (MOVE) og ingeniører (Johansson og Kalstrup). I anden fase arbejder skytteforeningerne tæt sammen med DGI Facilitetsudvikling, der tegner skitser til de enkelte projekter. Skytteforeningerne har mulighed for at få rådgivning og søge økonomisk støtte fra Skydebaneforeningen Danmark til udvikling af netop deres projekt.