Indretning af skydebaner

Indretning og rengøring af skydebaner hænger nøje sammen. En forkert indretning og et uheldigt valg af materialer som fx nålefilt, tæpper og rockwool besværliggør rengøringen, mens godt indrettede skydebaner med velovervejet lofts-, væg- og gulvbelægning gør rengøringen nemmere.

Indret skydebanen optimalt
Her er nogle hurtige anbefalinger til, hvad Skydebaneforeningen Danmark anbefaler i forbindelse med indretning af skydebaner:

Gulve

Vælg et malet betongulv eller et gulv i linoleum, vinyl eller gummi. Det er let at støvsuge og vaske efter brug.

Loft

Vælg et loft i træbeton. Det er lyddæmpende, giver en behagelig akustik i rummet og er let at støvsuge.

Vægge

Vægge på standpladsen lyddæmpes med vaskbare akustikplader. Væggene på resten af banen beklædes med træbeton eller akustisk gips, der er materialer, som er lette at støvsuge eller vaske.

Støjer det for meget?

Består gulve, vægge og lofter af hårde, glatte materialer, anbefaler Skydebaneforeningen Danmark lyddæmpende foranstaltninger.

Standpladsbord

Bordpladen beklædes med et rengøringsvenligt og skridsikkert materiale. Fx en 4 mm gummibelægning.

Skærmen, der forhindrer tilbagekast fra skytten eller naboskytten under pistolskydning, beklædes med rengøringsvenlige overflader på begge sider.