Rengøring af skydebaner

Vi giver her en række anbefalinger og gode råd om rengøring og den personlige hygiejne i forbindelse med indendørs skydebaner og skydefaciliteter generelt.

Skydebaneforeningen Danmarks undersøgelse viser, at 39 % af skyebaneanlæggene i Danmark stadig har sand på gulvet, mens 52 % ikke har et rengøringsvenligt gulv foran standpladsen. Kun 12 % af skydebanerne har en fast rengøringsrutine.

Skydebaneforeningen Danmark anbefaler rengøringsvenlige overflader og en fast rengøringsrutine med et skema, der fortæller hvornår og hvem, der gør rent. Det sikrer et sundt indeklima og et godt skydemiljø.

Her skal der gøres rent

✔  Alle overflader skal kunne gøres rene med vask, aftørring eller støvsugning.

✔  Undgå at feje gulvet. Det får blot blystøvet til at hvirvle rundt. Gulve skal støvsuges og vaskes.

✔  Vand og sæbe er oftest den bedste løsning til rengøring af: gulve ved standpladser, borde ved standpladser, afskærmning mellem standpladser, gulvet på banerne, vægge samt indblæsningsposer.

✔  Væggen fra standpladsen til én meter efter ventilationsanlægget skal vaskes eller støvsuges mindst hver 14. dag, ligesom alle vægge bør vaskes eller støvsuges mindst én gang om året.

Teknologisk institut anbefaler en støvsuger med et effektivt HEPA-filter, der er tættere end et almindeligt filter.

Et sundt skydemiljø

Med afsæt i vores under­søgelse af skydefaciliteterne og skydemiljøet på alle landets 429 indendørs 15 meter skydebaner har vi samlet en række anbefalinger og gode råd om ventila­tionsanlæg, rengøring og den personlige hygiejne i brochuren ”Et sundt skydemiljø”.

“Et sundt skydemiljø” forklarer, hvordan enkle, faste ru­tiner kan hjælpe skytteforeninger med at få et sundere skydemiljø. Brochuren fortæller også, hvordan skytte­foreninger søger om rådgivning, lån og tilskud til fx nye ventilationsanlæg og rengøringsvenlige overflader.

Download brochuren

Husk at vaske hænder efter skydning

Det er vigtigt – men let at glemme – at vaske hænder efter skydningen. Glemmer man at vaske hænder, udsætter man sig selv og de andre skytter for en unødvendig blypåvirkning.

En undersøgelse viser nemlig, at blystøv flyttes rundt, når det sidder på hænderne. Vasker man ikke hænder, tager man blystøvet med ind i opholdslokalet, hvor det kan sætte sig på fx køleskabet, kaffekanden eller madvarerne.

Det bør derfor være en fast rutine at vaske hænder, hver gang man forlader skydebanen. På den måde elimineres påvirkningen af bly til et ufarligt niveau.

Skydebaneforeningen Danmark anbefaler
⮕ at muligheden for at vaske hænder gøres tilgængelig
⮕ at skytterne husker hinanden på vigtigheden af at vaske hænder

Se og download plakaten "Husk at vaske hænder" her