23-01-2020

Når skydning er mere end bare en sport

Læs om den forskel skydning og instruktørerne i Thisted Skyttekreds gør for 7-årige Jens Anton Krog Bertelsen, der er født med Aarskog syndrom.

Fortalt af Tina Krog Bertelsen, mor til Jens Anton.

Anton går i 1.B på Østre skole i Thisted. Han er født med Aarskog syndrom. I efteråret 2019 startede han med at skyde i Forenings SFO. I dag er han indmeldt i Thisted Skyttekreds.

Anton har en medfødt tilstand, der hedder Aarskog syndrom. Det bevirker blandt andet, at han vokser mindre end sine jævnaldrende og er cirka et hoved mindre end sine klassekammerater. Det gør det vanskeligt at dyrke holdsport, da han vil blive løbet over ende på f.eks. fodboldbanen.

Der er dog også den kognitive side af det, idet han er meget let afledelig og har svært ved at holde koncentrationen alderssvarende.

Når han står på banen og skal skyde, er dette dog ikke en hindring. Instruktørerne har en fantastisk indsigt og evne til at motivere og få ro på. De er en meget stor del af, at Anton synes det er helt fantastisk at komme til skydning. Han ser frem til mandag, og det er både selve skydningen, læringen og samværet.