10-01-2019

Højby Skytteforening etablerer multifunktionelle skydebaner

Højby Skytteforening på Sjælland har fået nye, moderne og multifunktionelle skydebaner, der kan bruges til både skydning, idrætsaktiviteter og som mødelokale.

De nye, smarte og multifunktionelle skydebaner er placeret centralt og som en integreret del af det nyetablerede Borren Idræts- og Kulturcenter i Højby. Hvor skytteforeningen tidligere holdt til i trange og lettere skjulte kælderlokaler, ligger det nye anlæg i dag synligt og indbydende for både eksisterende og nye potentielle medlemmer.

- I Højby Skytteforening er vi stolte af vores nye skydebaneanlæg. Det er smart, at det kan bruges til andre idrætsaktiviteter og som mødelokale. På den måde bliver lokalet brugt mere, for selvom vi håber at tiltrække en masse nye medlemmer, kan vi ikke fylde alle døgnets timer ud med skydning, forklarer formand Jess Nielsen.

Nyt skydebaneanlæg skal bane vejen for medlemsfremgang

For godt fire år siden jævnede en brand byens hal og skydebaneanlæg med jorden. Tiden efter branden har været hård for Højby Skytteforening, og selvom naboforeningerne har været flinke til at byde Højby Skytteforening inden for, har den nordvestsjællandske skytteforening mistet medlemmer.

- Vi har fået et flot idræts- og kulturcenter med dejlige, lyse opholdslokaler, topmoderne skydebaner med Meyton elektronisk markeringsanlæg, et kraftigt ventilationsanlæg, der lever op til Skydebaneforeningen Danmarks anbefalinger, rengøringsvenlige overflader og 10 standpladser til 15 m skydning. Alt sammen placeret synligt og tæt på skolen. I kombination håber vi på, at det kan være med til at tiltrække nye medlemmer – både børn og voksne – til Højby Skytteforening, forklarer Jess Nielsen.

Søgte og fik bevilget rådgivning og teknisk bistand

Skydebaneforeningen Danmark yder rådgivning og teknisk bistand om renovering og etablering af skydebaner, og i Højby Skytteforening er Jess Nielsen meget tilfreds med samarbejdet.

- Skydebaneforeningen Danmark har i byggeprocessen været dygtige til at rådgive os som skytteforening og arkitekten og bygherren på byggeprojektet. Rådgivningen og den tekniske bistand har været helt nødvendig for at få etableret miljøvenlige, energirigtige og moderne multifunktionelle skydebaner, som både kan miljøgodkendes og godkendes af politiet, forklarer formanden.

Der er adgang til de nye multifunktionelle skydebaner for alle, men i indretningen er der taget højde for, at skytteforeningen har et aflåst våbenrum, så våben kan håndteres sikkert i et lukket lokale, som kun skytterne med særlig tilladelse har adgang til.

- Når Højby Skytteforening bruger skydebanerne, er der kun adgang gennem opholdsrummet, hvor riflerne udleveres fra det sikrede våbenrum. Døren som anvendes, når lokalet bruges til møder eller idrætsaktiviteter, er naturligvis forsvarligt aflåst, så sikkerheden er helt i top, understreger Jess Nielsen, der glæder sig til at byde både erfarne og nye skytter inden for på de nye multifunktionelle skydebaner i Højby.

Fakta om Højby Skytteforenings nye skydebaneanlæg

• Multifunktionelle skydebaner
  • Kan også bruges som møderum og til idrætsaktiviteter
  • Ventilationsanlæg optimeret til Skydebaneforeningen Danmarks anbefalinger
  • Indrettet med rengøringsvenlige overflader
  • Meyton elektronisk markeringsanlæg
  • 10 standpladser til 15 m skydning
  • 4 justérbare standpladser der kan rykkes frem til 10 m
  • Nye flotte opholdslokaler

Højby Skytteforening forklarer i tekst og billeder om byggeprojektet

Filmforevisning på skydebanen 17. august 2018, hvor Borren Idræts- og Kulturcenter i Højby blev officielt indviet.

Den færdige skydebane set fra standpladserne. Ultimo august.

Her ses noget af ledningsnettet til det elektroniske markeringsanlæg. Dette er under hæve-sænkebordene, som kan køres ned til kanten af trævæggen. Ledningerne er således skjult, når den multifunktionelle skydebane skal bruges af andre til fx yoga, film, foredrag eller styrketræning.

Et stort arbejde er gået forud. Her hjælper en skytte med at male skivevæg, mens en anden limer belægning på hæve-sænke bordene. Primo august.

Skytterne har fået lov at komme ind på skydebanen for at sætte skivevæggen op inden ventilation, loft, lys, vægge og gulv skal laves. En 5 mm stålplade er monteret på bagvæggen - den sorte plade man kan se. 75 cm fra bagvæggen sættes skivevæggen op, således at der kan opsættes kuglefang bag skiverne. Arbejdet foregår i projektørlys, da der ikke er vinduer i skydebanen. Formand Jess Nielsen får hjælp af sin søn Dennis. Februar 2018.

Du kan se flere billeder på www.borren.info

Siden opdateres af eleverne på litteratur- og kommunikationslinjen på Højby skole.