Støj og stålmål

22.03.2020

Skydning på stålmål trender i de danske skytteforeninger.

Støj ved skud på stålmål vil man, som skytte, ikke vurdere som højere end støj ved anden type skydning. Men skud på stålmål er en ny type støj, som ikke indgår i de støjberegningsprogrammer, der anvendes i dag og som bruges til at udarbejde de rapporter, som kommunerne bevilger skydetider ud fra.

I takt med den øgede interesse for skydning på stålmål, forlanger kommunerne i stigende grad dokumentation for niveauet af støj på stålmål i forbindelse med udarbejdelse af miljøgodkendelser.

Derfor finansierer Skydebaneforeningen Danmark de støjmålinger, der skal gennemføres, for at stålmål fremadrettet kan indgå i støjberegningsprogrammerne.

Processen for støjmålinger er avanceret og kræver helt optimale vejrforhold. Det er derfor svært at sige præcis hvornår, stålmål er en integreret del af støjberegningsprogrammerne.

Har du og din forening spørgsmål til stålmål og støjberegninger?

Kontakt rådgivningsteamet på 76 65 67 00 eller raadgivning@skydebaneforeningen.dk.