Frivillige har arbejdet 4.100 timer i Vodskov Skytteforening

19-10-2016

For blot fem år siden var Vodskov Skytteforening tæt på at lukke. I dag er skytteforeningen på vej mod 200 medlemmer takket være en stålsat indsats og en ukuelig vilje til at skabe et nyt skyttehus med masser af plads til både skydning og et stærkt socialt fællesskab.

Skydebaneforeningen Danmark besøger Vodskov Skytteforening en torsdag aften, og selvom bestyrelsesformand Frank Bertelsen fortæller, at det langt fra er den travleste dag myldrer det rundt med glade og smilende skytter i alle aldre i en hyggelig og venlig atmosfære.

- For fem år siden stod vi ved en skillevej, hvor vi enten skulle afvikle eller udvikle. For vi havde dårlige forhold i vores tidligere lokaler med kun fem baner, et dårligt indeklima og et lille opholdsrum, der begrænsede de sociale aktiviteter til et minimum, forklarer Frank Bertelsen.

Et stærkt samarbejde har skabt det nye skyttehus

Sammen med bestyrelsen og en masse frivillige besluttede Frank Bertelsen at gøre noget ved de forældede rammer. At det er lykkes at få nye handicapvenlige skydefaciliteter, opholdsrum, værksted og toiletter skyldes ikke mindst gode samarbejdspartnere.

- Vi har fra starten haft et rigtigt godt samarbejde med Aalborg Kommune, Naturfredningsstyrelsen og Skydebaneforeningen Danmark. Vores skydebaner ligger i fredskov, så i første omgang fik vi nej til udvidelsen, men gennem en god dialog fandt vi hinanden og fik en godkendelse på plads, forklarer formanden, der roser skydebaneforeningen.

- Skydebaneforeningen Danmark har været dygtige til at rådgive os gennem hele processen. De har hjulpet os med at se muligheder, ydet teknisk bistand og rådgivet os i miljøspørgsmål, så vores nye skydebaner lever op til alle krav. Fx kan vores ventilationsanlæg flytte 6.000 kubikmeter luft i timen, når den er på fuld kraft. Blandt andet det gør det muligt for os at skyde med kaliber .45 indendørs.

Udviklingen stopper ikke her

Selvom Vodskov Skytteforening med rette kan være stolte af deres nye skydefaciliteter, hvor alle kan få bedre træning, stopper udvikling af foreningen og faciliteterne langt fra her, understreger Frank Bertelsen.

- Vi vil gerne udvikle vores forening, skydefaciliteterne og tiltrække nye skytter til sporten. Et af de næste projekter er derfor at isolere ydremuren på 50 meter banen, så det kan bruges som opholdsrum til vores unge skytter og forskellige arrangementer, forklarer Frank Bertelsen.

Udvalgte aktiviteter i Vodskov Skytteforening

Familieaftener
Skydning for børn og unge med ADHD
Seniorskydning
Skoleskydning
Skydning for autistiske børn
Stævner på 15, 50 og 200 meter

Sådan er Vodskov Skytteforenings nye skyttehus finansieret

500.000 Tilskud fra Skydebaneforeningen Danmark
400.000 Aalborg Kommune
300.000 Lån fra Skydebaneforeningen Danmark
66.000 Lokale og Anlægsfonden
20.000 Vodskovs Venner
20.000 Spar Nord Fonden
10.000 JK Auto
5.000 Lions Club
2.500 Hammerpigerne

Udover de mange pengebeløb har et utal af frivillige arbejdet gratis i 4.100 timer, ligesom elever fra TECHCOLLEGE Aalborg har brugt byggeriet som praktikplads.

keyboard_arrow_up