Thisted Skyttekreds bygger nyt skyttecenter

24-10-2016

Håndværkerne arbejder på livet løs, da Skydebaneforeningen Danmark besøger byggeriet af Thisted Skyttekreds’ nye skydebaneanlæg. For selvom det er fredag eftermiddag, skal byggeplanen holdes, så de 13 nye 15 meter baner, opholdsrum og omklædning står klar til nytårsskydningen.

I mange år har Thisted Skyttekreds holdt til i lokaler lige ned til Limfjordens brussende bølger, og da skyttekredsen tilbage i 1980 renoverede skydebaneanlægget var det en af landets bedste og mest moderne skydebaner. Men som årene gik, løb tiden fra det gamle anlæg. Det forklarer Steen Bakke, formand i Thisted Skyttekreds.

- I mange år havde vi nogle fantastiske forhold, men vores skydebaner blev med tiden utidssvarende og nedslidte. Det var umuligt at udvikle vores skyttekreds i de rammer, og derfor begyndte idéen om at flytte at spire allerede tilbage i 2007. Lige siden har vi arbejdet på at realisere drømmen om et helt nyt skydebaneanlæg, forklarer Steen Bakke.

Skydebaneanlæg bliver integreret i Thy Hallen

Den drøm er nu på vej til at gå i opfyldelse med en placering i byens store samlingspunkt for al idræt, Thy Hallen.

- Vi ville fra starten gerne være tæt på de mange aktiviteter og det liv, der udspiller sig i Thy Hallen. I første omgang var der ikke rigtig nogle, der kunne se fornuften i, at vi blev en integreret del. Men senere var der flere og flere, både i kommunen og i forretningsudvalget i Thy Hallen, der fik øjnene op for, at skydning kunne være en ny og spændende aktivitet for alle de mennesker, der kommer i området, forklarer Christian Kjær fra Støtteforeningen for Thisted Skyttekreds, der er bygherre på projektet.

- Vi har valgt at oprette en støtteforening, der skal bygge og drifte faciliteterne. Det giver en klar og god arbejdsfordeling, ligesom konstruktionen fordeler arbejdet og ansvaret på flere hænder. Samtidigt opnår vi nogle økonomiske fordele, idet støtteforeningen kan trække momsen fra, forklarer Christian Kjær, der sammen med Steen Bakke glæder sig til at blive en del af fællesskabet i Thy Hallen.

- Vi bliver en del af noget større, samtidigt med at vi får egne opholds- og omklædningsrum. Det er en ideel løsning, og med den synlige placering centralt i Thy Hallen forventer vi, at de nye faciliteter kan være med til at løfte Thisted Skyttekreds og tiltrække nye medlemmer, så vi fordobler medlemstallet i løbet af et års tid, siger Steen Bakke.

Dygtige samarbejdspartnerne er med til at realisere projektet

Thisted Skyttekreds har i hele forløbet haft et godt og tæt samspil med Thisted Kommune. Kommunen har støttet nybyggeriet med et stort millionbeløb, og fritidschefen giver et nap med i bestyrelsen for støtteforeningen.

- Blandt andre breddeidrætskonsulenten og fritidschefen i Thisted Kommune tager del i udviklingen af projektet, og vi er meget taknemmelige over, at kommunen har valgt at bakke op og støtte etableringen af de nye skydefaciliteter med hele 2,5 millioner kroner, fortæller Christian Kjær, der også roser Skydebaneforeningen Danmark for deres rådgivning og økonomiske støtte.

- Skydebaneforening Danmarks jurist, Steen From Andersen, har rådgivet os om konstruktionen, hvor støtteforeningen er bygherre og skal drifte stedet. Han har også hjulpet os med aftalen med Thy Hallen og Gymnasiet, der ejer den jord, skydebanerne bliver bygget på. For det er naturligvis vigtigt, at vi ikke bare kan smides på porten om et par år, siger Christian Kjær med et smil og fortsætter.

- Søren Bendixen, og før ham Leif Bay, fra Skydebaneforeningen Danmark har haft alle tegninger til gennemgang og ydet værdifuld teknisk bistand. De har været dygtige til at se muligheder, fx med hensyn til indretningen. Med deres viden om ventilationsanlæg var Skydebaneforeningen Danmark med til at sikre, at vi fik det rigtige anlæg – og ikke mindst til den rigtige pris, understreger Christian Kjær.

Forenings- og aktivitetsudvikling i Thisted Skyttekreds

Udviklingen af de nye skydebaner er snart så langt fremme, at de frivillige i Thisted Skyttekreds skal i arbejdstøjet. For de står selv for den indvendige indretning med hæve-/sænkeborde og opsætning af lofter, vægge og kuglefang.

- Vi glæder os over, at mange af vores medlemmer har givet håndslag på at hjælpe til. For med de nye skydebane får vi nogle fantastiske rammer, der vil udvikle Thisted Skyttekreds markant, mener Steen Bakke.

- For at få sat gang i udviklingen har vi søgt og fået 3 x 75.000 kr. til forenings- og aktivitetsudvikling fordelt over de næste tre år af DGI Nordjylland. Projektet skal være med til at skabe en række nye, spændende aktiviteter, så vi kan tiltrække nye medlemmer og fastholde eksisterende til vores nye skydebaneanlæg i Thy Hallen, siger Steen Bakke.

Sådan er Thisteds Skyttekreds’ nye skydebaner finansieret

2.500.000 Thisted Kommune