04-09-2018

Overvældende succes til Åbent Hus på Vingsted Skydebaner

Premiere på samarbejde mellem fire skytte- og jagtforeninger gav kæmpe-rykind i Vingsted i lørdags.

Over 100 gæster lagde vejen forbi Vingsted Skydebaner i lørdag formiddag, da der var Åbent Hus. De fire foreninger, som til daglig bruger Nordens største skydebaneanlæg som sin hjemmebane, Vejle Ådals Skytteforening, Egtved Skytteforening, Skibet og Omegns Jagtforening og Ammitsbøl Skytteforening var gået sammen om at holde et fælles Åbent Hus-arrangement.

Tanken var, at det kunne trække flere til – og at hele familien kunne prøve at skyde, ligesom gæsterne kunne blive præsenteret for de fleste genrer inden for sportsskydning og jagt. Og premieren på dét samarbejde blev en succes.

Der kom mere end 100 gæster, og rigtig mange af dem prøvede flere discipliner i løbet af de to timer. Det er rigtig mange nye skytter, der både skal have instruktion og nå at prøve at skyde. Også selv om hver skytte kun skød tre-fem skud på hver disciplin. Det fortæller Preben Jensen fra Vejle Ådals Jagtforening.

”Vi har haft et kæmpe fremmøde – langt flere end vi havde forventet. Gæsterne har virket glade, men der har selvfølgelig været noget kø. Skal vi gentage succesen – og det tror jeg da, at vi skal - så tænker jeg, at vi skal holde åbnet længere næste gang. For vi måtte afvise nogen til sidst og med så stort fremmøde, kunne gæsterne ikke nå alle discipliner igennem på de to timer,” siger han.

Han og de andre foreninger glæder sig over samarbejdet, fordi de støtter hinanden i at vise deres fælles passion frem. Og fordi et åbent hus arrangement bejler til hele familien, når man kan prøve at skyde noget forskelligt.

Fire skytte- og jagtforeninger har i weekenden været sammen om at holde Åbent Hus på Vingsted Skydebaner. Jens Christian Dahl fra Egtved Skytteforening, Preben Jensen fra Vejle Ådals Jagforening, Hugo Jakobsen fra Ammitsbøl Skytteforening og Jens Balle fra Skibet og Omegns Skytteforening havde til sammen over 100 mennesker, der tilsammen skød mere end 300 testskydninger på de forskellige skydebaner.

Familier og venner i dyst

Gæsterne var alt fra familier med børn og venindegrupper, til jægere, der tog familie og venner med ud og snuse til passionen.

De kunne prøve at skyde efter lerduer, løbende gris på jagtbane, stående hjort på 100 meter, med pistol på 25 meter og riffel på 50 meter.

Nogle af dem, som prøvede det meste, var Mike Dohrmann og Dorthe Andersen fra henholdsvis Løgumkloster og Haderslev. De har længe syntes, at skydning lød sjovt, og nu ville teste det. De nåede pistol, lerduer og at skyde efter den løbende gris.

Dorthe Andersen og Mike Dohrmann nåede at skyde både pistol, jagtriffel og efter lerduer

”Det var meget positivt. Det er nogle flotte faciliteter og var lige så sjovt at prøve, som jeg havde forventet,” siger Mike Dohrmann og Dorthe Andersen supplerer:

”Det kunne være sjovt at gå til det, hvis man havde nogen at dyste mod. Det kunne styrke motivationen,” konstaterer hun.

De to kunne godt være fristet af at prøve at skyde igen.

Deltagende foreninger

• Vejle Ådals Jagtforening