21-06-2017

Samarbejde fjernede urimeligt krav i miljøgodkendelse

Det er en god idé at søge rådgivning og hjælp hos Skydebaneforeningen Danmark. Det viser en aktuel sag om miljøgodkendelse af Ulfborg Skyttecenter, hvor et samarbejde mellem Ulfborg Skyttecenter, Holstebro Kommune og Skydebaneforeningen Danmark fjernede urimeligt krav.

I miljøgodkendelsen af Ulfborg Skyttecenter ønskede Holstebro Kommune nedfældet, at der altid skulle være en driftsansvarlig fra skydebanen på stedet, når banerne blev benyttet. Den driftsansvarlige skulle sikre, at skydetid og de anvendte våben var i overensstemmelse med miljøgodkendelsen.

- Kravet var urimeligt og umuligt at opfylde. Blev det gennemført, ville kræve en kæmpe stab af medarbejde og true vores eksistensgrundlag. Derfor rettede vi henvendelse til Skydebaneforeningen Danmark, der har hjulpet os med at formulere et alternativt forslag, som kommunen allerede har godkendt, forklarer daglig leder af Ulfborg Skyttecenter, Peder Bertelsen.

Dialog med kommunen løste udfordringen

Udfordringen blev løst gennem dialog og samarbejde mellem Ulfborg Skyttecenter, Holstebro Kommune og Skydebaneforeningen Danmark. Rådgiver i Skydebaneforeningen Danmark, Søren Skærlund Bendixen, forklarer.

- Forslaget stred i mod administrativ praksis for lignende baner, og det ville være umuligt for Ulfborg Skyttecenter at leve op til miljøgodkendelsen. Efter et godt møde og en god proces med Holstebro Kommune udformede Skydebaneforeningen Danmark et alternativt forslag til miljøgodkendelsen. Det forslag er godkendt og betyder, at Ulfborg Skyttecenter fortsat kan tilbyde attraktive forhold for områdets skytter, fortæller Søren Skærlund Bendixen, som understreger vigtigheden af ændringen.

- I Skydebaneforeningen Danmark er vi tilfredse med ændringen af miljøgodkendelsen, så kravet om en driftsansvarlig ikke kommer til at danne præcedens for miljøgodkendelse af landets mange hundrede skyttecentre.

God løsning for alle parter

I den nye miljøgodkendelse forpligtiger den ansvarlige for skyttecentret sig til at sikre, at brugerne af anlægget er informeret om de gældende vilkår i henhold til gældende miljøgodkendelse.

- Vi hænger opslag om skydetider og våbenklasser op ved banerne. Samtidigt sørger vi for, at skytterne udfylder en simpel rapport, hvor de skriver, hvilken bane de har brugt, hvornår de har brugt den, hvilket våben de har brugt og hvor mange skud, de har affyret. Det er en god løsning og en praksis, vi har gennemført i mange år, forklarer Peder Bertelsen, der roser Skydebaneforeningen Danmark for den konstruktive og løsningsorienterede tilgang.