13-12-2017

Nye 15 m baner i Skyttekreds Bjerringbro

Fem et halvt år tog det fra de første spæde byggetanker til Skyttekreds Bjerringbros nye 15 m baner og opholdslokale stod færdig i Bjerringbro Idrætspark. Lørdag 2. december blev de nye faciliteter indviet og taget i brug af skyttekredsens medlemmer.

Processen har været lang og til tider opslidende. Bestyrelsen i skyttekredsen var flere gange tæt på at give op, men en stålsat vilje og et ønske om at skabe bedre faciliteter for klubbens medlemmer fik bestyrelsen og projektleder på banerenoveringen Ib Steen Jørgensen til at kæmpe videre sammen med klubbens medlemmer.

- Forholdene var virkelig dårlige, og vi oplevede tit, at skyttekredsens medlemmer klagede over svien i øjnene og hovedpine efter en træningsaften på grund af den mangelfulde ventilation og ringe mulighed for at gøre ordentligt rent på banerne. Vi mistede især nye medlemmer til andre skytteforeninger, og vi var nødt til at gøre noget for at skabe mere attraktive skydeforhold, fortæller projektleder på banerenoveringen Ib Steen Jørgensen.

Råd: Søg rådgivning og inspiration i andre skytteforeninger

Sammen med en projektgruppe tog Ib Steen Jørgensen initiativ til at udforme en projektbeskrivelse, der i detaljer kortlagde ønskerne til faciliteterne og budgettet for byggeprojektet. I processen fik Skyttekreds Bjerringbro hjælp af teknisk rådgiver i Skydebaneforeningen Danmark Søren Skjærlund Bendixen, og sparringen har i den grad gavnet projektet i Bjerringbro.

- Søren har hjulpet os med gode idéer til udformningen af banerne, med materialevalget og samarbejdet med politiet om godkendelse af anlægget. Han har inspireret os, og vi har helt sikkert undgået at lave en del brølere på grund af sparringen, forklarer Ib Steen Jørgensen, der har flere gode råd til skytteforeninger, der går med byggetanker.

- Det er vigtigt at blive enige om ambitionsniveauet og ikke sigte for lavt. Det er billigst og nemmest at etablere de rigtige faciliteter i første hug. I Skyttekreds Bjerringbro havde vi rigtig god gavn af at besøge andre skytteforeninger, der har været igennem lignende udviklingsprocesser, og jeg vil klart anbefale at bruge nogle timer på at søge inspiration og råd hos andre, siger projektlederen.

3.000 frivillige mandetimer

Økonomien var flere gange ved at spænde ben for projektet, men donationer og støtte fra lokalsamfundet reddede sammen med en stor opbakning fra skyttekredsens medlemmer projektet.

- Skyttekredsens medlemmer har lagt mere end 3.000 mandetimer i udviklingen af vores nye flotte 15 m baner og det nye opholdslokale med plads til 70 siddende gæster. Uden deres indsats og den økonomiske støtte fra Viborg Kommune, Foreningen Bjerringbro Elværk og Skydebaneforeningen Danmark var vi aldrig nået i mål, understreger Ib Steen Jørgensen, der glæder sig over resultatet.

- Fem et halvt år er lang tid, men det tager tid at beskrive projektet, tilrette det, søge fundraising og gennemføre det. Men når vi kigger på resultatet, har det været hele sliddet værd. Nu er det vores håb, at vi med ordentlige rammer kan mere end fordoble medlemstallet i skyttekredsen i de næste par år. I hvert fald har vi fået faciliteter, vi kan være stolte af, og som vi kan skyde i uden hovedpine og svien i øjnene, siger Ib Steen Jørgensen med et smil.

De har støttet Skyttekreds Bjerringbros nye faciliteter

Viborg Kommune 300.000 kr.
Foreningen Bjerringbro Elværk 350.000
Skydebaneforeningen Danmark 400.000 kr. i tilskud og 400.000 kr. i lån
Flere lokale sponsorer med mindre sponsorater

Skydefaciliteterne