26-11-2016

5. klasser dystede om DM i Skoleskydning

32 hold fra DGI’s landsdele konkurrerede lørdag om titlen som danmarksmestre i skoleskydning og en præmie på 8.000 kroner til klassekassen i Vingsted.

Alberte, Nikolaj, Julie, Isabella og Eva fra Gåsetårnsskolen i Vordingborg var blandt de kvalificerede hold, og 5. klasseeleverne fra den sydsjællandske by havde været tidligt oppe.

- Vi stod op kl. 6 for at komme herovre. Det er vildt tidligt, men vi skal nok være klar, når det gælder, fortalte de fem glade og spændte skoleskytter.

- Vi har øvet os meget og forberedt os godt, så vi er kommet for at vinde, selvom der er mange gode hold med, fortæller de fem samstemmende og forklarer, at det har været sjovt og lærerigt at gå til skoleskydning. Vi har lært en masse om at koncentrere os og være tålmodige, og så er vi sluppet for nogle matematiktimer, siger eleverne med et smørret grin.

I alt 2096 hold og 8.384 elever fra landets 5. klasser deltog i de indledende runder i dette års DM i Skoleskydning. Det fortæller Henrik Noppenau, der sidder i skoleskydningsudvalget og er med til at arrangere DM i Skoleskydning i Vingsted.

- DM i Skoleskydning har været afviklet siden 1995, så der er 21 gang, at vi skal kåre en vinder. Skoleskydning er en stor succes, og tiltaget er med til at tiltrække unge skytter til landets mange skytteforeninger, fortæller Henrik Noppenau.

Det lykkes ikke eleverne fra Gåsetårnsskolen at klemme sig ind på de aller øverste placeringer. Vinder af DM i Skoleskydning 2016 blev Løgstør, mens Brenderup fik sølv og Otterup bronze.